På 8.trinn skal elevene få bygge opp sine grunnleggende ferdigheter i kunstfaget. De skal jobbe med visuelle virkemidler, lage selvportretter, illustrasjoner og utstillinger. De skal få fotokurs og besøke utstillinger ved Oslo Kunstforening.
Vi skal få overblikk over de viktigste periodene i kunsthistorien, og ha kritiske samtaler om kunstverk.
Elevene skal også ha en filosofisk samtale med faglærer om hva som er vakkert.
Vi skal utforske sentrale kunstperioder fra antikken og frem til nåtiden. Vi begynner i antikken, og skal jobbe med å tegne og illustrere utvalgte greske myter. Elevene skal fordype seg i en selvvalgt kunstperiode og presentere denne for en gruppe medelever. Vi skal også gjenskape kjente kunstverk fra kunsthistorien med hjelp av egen mobiltelefon.
Dokumentere prosess og argumentere for egne valg underveis
Lage digitalt selvportrett i Google Presentasjoner
Anvende perspektiv og utsnitt til å ta egne bilder
Utforske ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
Lærebok om tegning (Nasjonalbiblioteket)
https://bildeskolen.no/oversikt-komposisjon/
Prosess og ferdig produkt
Den grunnleggende kunnskapen bak skapende arbeider og kunstforståelse
Kjenne til og plassere de viktigste kunstperiodene fra antikken og frem til i dag
Presentere de ulike grunnleggende visuelle virkemidlene i kunst og håndverk som; fargeteori, perspektiv og symbolikk
Reflektere kritisk over visuelle virkemidler
Delta i filosofiske samtaler der vi diskuterer kunst og kulturelle uttrykk
Prosess og ferdig produkt
Apen i taket
Apen i taket er et treårig formidlingsprosjekt ledet av Oslo Kunstforening i samarbeid med Humanistskolen i Oslo. Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen DNB.
Navnet Apen i taket sikter til det rikt utsmykkede gipstaket i festsalen, i etasjen under lokalene til Oslo Kunstforening. Taket er dekket av dyr, blomster og figurer, og en av figurene er en ape som holder et speil. I kunsthistorien er dette brukt som et allegorisk motiv, og som en påminnelse om menneskets både forfengelighet og forgjengelighet. Står du på et bestemt sted i rommet kan du se opp og skimte deg selv i speilet som apen holder i hånden.
Gipstaket i festsalen har en slående effekt på alle som opplever det. Vår erfaring er at samtalene som oppstår rundt husets kulturhistorie reflekterer mange av samtalene rundt de ulike samtidskunstprosjektene som vises i etasjen over. Aktuelle tematikker, ulike synsvinkler og koblinger mellom fortid og nåtid skaper interessante og ofte overraskende sammenhenger.
Formålet med formidlingsprosjektet er å skape en plattform for dialog gjennom møter med kunstnere, kunstverk, historikere og andre fagpersoner. Ambisjonen er å skape nysgjerrighet og interesse for samtidskunst.
Prosjektet avsluttes på 8.trinn med 2011-kullet med ulike utstillinger, et fotokurs og kunstermøte.
Delta på utflukter
Delta på fotokurs
Gjennomføre oppgaver fra kunstforeningen
Om Sparebankstiftelsen DNBs stipendutstilling 2024
https://www.oslokunstforening.no/
Ferdig arbeide og prosessdokumentasjon