I norskfaget på Humanistskolen er vi opptatt av stemmer, og ikke minst det å finne sin egen. Hvordan skal du bruke stemmen din for å bli hørt av de du ønsker å bli hørt av? Hvordan bruker andre stemmen sin? Hvordan kan vi utvikle oss til gode brukere av stemmene våre, både muntlig og skriftlig? Hvordan tolker vi tekst, uttrykk, kultur og symbolikk i et stadig mer informasjonstett samfunn? Mennesker båder lever av, og med, fortellinger hele livet. Vi ønsker å utvikle elevenes egne fortellinger, historier og kritiske blikk på kultur, samfunn og livet vi lever.
Elevene skal lære seg å beherske og uttrykke seg i ulike skriftlige sjangre på en saklig og kreativ måte. Blant annet skal de etter å ha lest Robinson Crusoe og Fluenes Herre forsøke seg på å skrive en novelle inspirert av disse klassikerne. De skal også reflektere over ungdomsromanen Barshak som handler om en nordmann på ferie som møter en flyktning, og se denne i lys av verden vi lever i. De skal også skrive en fagtekst og ikke minst, skrive sin egen konfirmasjonstale med fokus på gode litterære virkemidler og hva som gjør en tekst din egen, og tiltalende for andre.
Skrive et refleksjonsnotat hvor du tolker ungdomsromanen Barsakh og setter den inn i en større samfunnsmessig kontekst
Skrive din egen konfirmasjonstale, hvor du tar i bruk litterære virkemidler og etos, patos og logos
Skrive en fagtekst om en norskspråklig tema og en av de litterære epokene, hvor du tar i bruk fagbegreper, bindeord og setningsstartere tilpasset ulike sjangre
Skrive en novelle inspirert av Robinson Crusoe eller Fluenes Herre, der novellen følger sjangertrekk og hvor det er tydelig hvilken bok som er inspirasjonen
Skriveøkt eller større innleveringsoppgave
LV-oppgaver
Observasjon fra forelesning og samarbeidslæring
Elevene skal lære seg å beherske og uttrykke seg skriftlig på en saklig og kreativ måte. De skal øve seg på å skrive til ulike målgrupper, følge regler for rettskriving og grammatikk, i tillegg til å bruke ulike litterære grep og språklige virkemidler for å underbygge poeng i tekstene sine. De skal skrive mange ulike former for tekster, blant annet på nynorsk for å lære seg å bedre forstå skriftspråket som de kommer til å møte på i ulike former utover i livet. Elevene skal fortsette å opplæres i å bruke digitale verktøy for å vurdere, forbedre og utvikle egne og andres tekster.
Bruke digitale verktøy for å vurdere egne og andres tekster, og reflektere over hvilke metoder som gir best læring for en selv
Skrive strukturerte tekster i ulike sjangre med korrekt grammatikk, tegnsetting og kildeføring
Skrive korte tekster på nynorsk for å bli kjent med skriftspråket og høyfrekvente ord
Bruke språklige virkemidler og skrive tekster som passer til målgruppe
Skriveøkt eller større innleveringsoppgave
LV-oppgaver
Observasjon fra forelesning og samarbeidslæring
Elevene skal lære seg om sammenhengen mellom språk, tekst, kultur og historiske strømninger. De skal lese ulike typer tekster og reflektere over hva teksten formidler, hvordan og hvorfor. De skal også lære å gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer (etos, logos og patos). Elevens egne leseinteresser skal vi også reflektere over, og vi skal lære ulike lesestrategier, og når og hvordan man bruker dem på en god måte. Igjen skal elevene reflektere over Barshak og lese mer skjønnlitteratur i ulik form, stil og lengde. De skal reflektere og diskutere over hvordan kultur og litteratur kan påvirke holdninger og samfunnet, og hvordan de kan utvikle oss selv som dannede mennesker i en stadig mer mangfoldig verden. Dette inkluderer en forståelse av nordiske språk som svensk og dansk for å utvikle bedre forståelse for disse språkene i litteraturen, kulturen og verden for øvrig.
Lese og tolke ungdomsromanen Barsakh og peke på tema, motiv og budskap
Lese saktekster og skjønnlitteratur, diskutere hvorfor et mangfold av litteratur er viktig og hvordan kultur og litteratur kan påvirke samfunnet og holdningene våre
Lese, gjengi og tolke et utvalg tekster på svensk og dansk
Fortelle om litterære epoker fra nasjonalromantikken til modernismen og forklare hvordan litteraturen kan si noe om tiden de er skrevet i
Skriveøkt eller større innleveringsoppgave
LV-oppgaver
Observasjon fra forelesning og samarbeidslæring
Elevene får kurs i lesing, grammatikk, skrivekunst og formidling.