I norskfaget på Humanistskolen er vi opptatt av stemmer, og ikke minst det å finne sin egen. Hvordan skal du bruke stemmen din for å bli hørt av de du ønsker å bli hørt av? Hvordan bruker andre stemmen sin? Hvordan kan vi utvikle oss til gode brukere av stemmene våre, både muntlig og skriftlig? Dette er essensen i norskfaget hos oss.
Elevene skal lære seg å beherske og uttrykke seg i ulike skriftlige sjangre på en saklig og kreativ måte.
Uttrykke seg i ulike sjangre og eksperimentere med sjangre på kreative måter
Bruke fagbegreper, bindeord og setningsstartere tilpasset ulike sjangre
Reflektere over ungdomslitteratur, som "Hør her a!" og "Barshakh", og fremstillinger av ungdom og deres liv
Skriveøkt eller større innleveringsoppgave
LV-oppgaver
Observasjon fra forelesning og samarbeidslæring
Elevene skal lære seg å beherske og uttrykke seg skriftlig på en saklig og kreativ måte. De skal øve seg på å skrive til ulike målgrupper, følge regler for rettskriving og grammatikk, i tillegg til å bruke ulike litterære grep for å underbygge poeng i tekstene sine.
Utforske og beskrive ulike skriveverktøy og hvordan de kan brukes for å utvikle egne skriveferdigheter
Skrive strukturerte tekster med korrekt grammatikk, tegnsetting og kildebruk innenfor en gitt tidsramme
Bearbeide og ferdigstille egne tekster
Skriveøkt eller større innleveringsoppgave
LV-oppgaver
Observasjon fra forelesning og samarbeidslæring
Elevene skal lære seg om sammenhengen mellom språk, tekst, kultur og historiske strømninger. De skal lese ulike typer tekster og reflektere over hva teksten formidler, hvordan og hvorfor. De skal også lære å gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer (etos, logos og patos). Elevens egne leseinteresser skal vi også reflektere over, og vi skal lære ulike lesestrategier, og når og hvordan man bruker dem på en god måte.
Lese ulike type tekster, reflektere over innhold og budskap og hvilke grep forfatteren gjør for å få fram budskapet
Reflektere over hvilke tekster man liker å lese og lesestrategier man tar i bruk
Gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer
Skriveøkt eller større innleveringsoppgave
LV-oppgaver
Observasjon fra forelesning og samarbeidslæring
Elevene får kurs i lesing, grammatikk, skrivekunst og formidling.