På Humanistskolen fokuserer vi på de viktigste områdene i samfunnsfag. Vi prøver å kombinere store linjer og dybdelæring. Det er et mål at elevene både skal forstå verdien av kunnskap og tenke kritisk rundt ulike problemstillinger. De vil lære mye geografi og samfunnskunnskap vil settes inn i en historisk sammenheng.
Økonomisk forståelse er svært viktig for mennesker. Vi vil fokusere spesielt på personlig økonomi. Elevene vil også lære litt enkel økonomisk tankegang. Eleve eskal også lære om velferdssamfunnet og om utfordringer for velferdsstaten
Beskrive hva renter, avbetaling, kredittkort og sparing er, og diskutere hvordan det påvirker menneskers liv
Forklare hvordan blant annet incentiver, priser, innovasjon, arbeidsdeling, konkurranse og handel bidrar til produksjon, fordeling og bruk av ressurser
Forklare hva den norske velferdsstaten er og reflektere over noen sentrale utfordringer
Gjøre rede for planøkonomi, blandingsøkonomi og markedsøkonomi
Luksusfellen (på ViaPlay)
Åpen prøve med videoveiledning
LV-oppgaver og samarbeidslæring
Elevene skal lære om samene og de nasjonale minoritetene i Norge, med vekt på historie, kultur og hvordan fornorskningen påvirket samisk språk og identitet.
Elevene skal også gjøre rede for hva FN og EU er og hvilke oppgaver de har, samt forklare hvordan internasjonale avtaler kan påvirke minoriteters liv og rettigheter i Norge.
Beskrive sentrale trekk ved historie og kultur til samer og nasjonale minoriteter i Norge
Fortelle om fornorskningen av samene
Gjøre kort rede for hva FN og EU er og gjør
Forklare hvordan internasjonale avtaler påvirker livet til minoriteter i Norge
Video med videoveiledning
I tillegg kan noen læringsmål vurderes gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.
Elevene skal diskutere utfordringer som følger med bruken av digitale tjenester og overvåkning i det offentlige rom, og reflektere over personvern og sikkerhet i en digital hverdag.
Elevene skal drøfte hvordan sosiale medier påvirker samfunnet, både når det gjelder kommunikasjon, deling av informasjon og hvilke konsekvenser dette kan ha for demokrati og fellesskap. De skal også diskutere muligheter og utfordringer knyttet til kunstig intelligens (AI), og hva denne teknologien kan bety for fremtiden.
Elevene skal forklare hvordan og hvorfor synet på hudfarge, kjønn, bakgrunn og seksuell legning har endret seg over tid, og se dette i sammenheng med samfunnsutvikling, menneskerettigheter og økt kunnskap.
Diskutere utfordringer knyttet til bruk av digitale tjenester og overvåkning av det offentlige rom
Drøfte hvordan sosiale medier påvirker samfunnet
Diskutere muligheter og utfordringer knyttet til AI
Forklare hvordan og hvorfor vårt syn på hudfarge, kjønn, bakgrunn og seksuell legning har endret seg over tid
Video med videoveiledning
I tillegg kan noen læringsmål vurderes gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.
Elevene skal gjøre rede for årsaker til og hovedlinjer i andre verdenskrig, og reflektere over årsaker til og konsekvenser av folkemord, med vekt på holocaust.
Elevene skal gi eksempler på årsaker til krig og drøfte hvordan konflikter kan oppstå og utvikle seg, både historisk og i vår tid.
Elevene skal reflektere over utviklingen av totalitære samfunn med utgangspunkt i boken Dyrenes gård, og knytte innholdet i boka til historiske hendelser og politiske systemer.
Gjøre rede for årsaker til og hovedlinjer i andre verdenskrig
Reflektere over årsaker til og konsekvenser av folkemord, som holocaust
Gi eksempler på årsaker til krig
Reflektere over utviklingen av totalitære samfunn med utgangspunkt i boken "Dyrenes gård"
Prøve med veiledning
I tillegg kan noen læringsmål vurderes gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.
Elevene skal kunne plassere et utvalg land i verden og land og hovedsteder i Europa på et verdenskart.
Plassere et utvalg av land, byer og andre geografiske steder fra ulike deler av verden på kart
Gapminder. Nettside der du kan sammenligne land på ulike måter.
"Den store geografiprøven".
I tillegg vurderes noen læringsmål gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.