På Humanistskolen fokuserer vi på de viktigste områdene i samfunnsfag. Vi prøver å kombinere store linjer og dybdelæring. Det er et mål at elevene både skal forstå verdien av kunnskap og tenke kritisk rundt ulike problemstillinger. De vil lære mye geografi og samfunnskunnskap vil settes inn i en historisk sammenheng.
Elevene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om det norske politiske systemet og valgordningen. De skal lære om maktfordeling og om ulike ideologier.
Beskrive det norske valgsystemet og forholdet mellom Stortinget, regjeringen og domstolene
Gjøre rede for hva som kjennetegner demokratier i dag
Sammenligne maktfordeling i Norge med USA
Forklare hovedtrekkene i konservatisme, liberalisme, sosialisme og nasjonalisme
Åpen prøve
I tillegg vurderes noen læringsmål gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.
I dette emnet utforsker elevene hvordan de selv, og andre, påvirkes av alt rundt seg. De reflekterer over til hvilken grad verdiene, tankene, meningene og handlingene deres er et resultat av fødested, bosted, språk, familie, vennegjeng, skole og sosiale medier. De utforsker disse tingene både gjennom å bruke egne erfaringer, gjennom å leve seg inn i roller i en storyline, og gjennom spennende gjestelesninger.
De diskuterer for øvrig hvordan de selv kan påvirke verden rundt seg, for å dytte den i riktig retning – enten det er snakk om i vennegjengen eller i storsamfunnet.
Diskutere hvordan vi formes av og påvirker fellesskapene vi tar del i, inkludert de digitale
Drøfte konsekvenser av å bryte normer, lover og regler – for individ og samfunn
Reflektere over muligheter og utfordringer med mangfold
Video med veiledning
I tillegg vurderes noen læringsmål gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.
Elevene skal kunne plassere et utvalg land i verden og land og hovedsteder i Europa på et verdenskart. Videre skal de tilegne seg kjennskap om bruk av kart og kunne bruke dette for å forklare samfunnsvitenskapelige tema. De skal gi eksempler på hvordan geografi påvirker mennesker og deres bosettingsmønstre og bruke "Dollar street".
Plassere et utvalg av land, byer og andre geografiske steder fra ulike deler av verden på kart
Redegjøre for kjennetegn ved de ulike verdensdelene, for eksempel historie, religion, økonomi og kultur
Bruke “Dollar street” til å sammenligne levesett i ulike land og på ulike velstandsnivåer og vurdere hvor relevante og gyldige funnene er
Gi eksempler på hvordan mennesker og bosettingsmønstre påvirkes av geografi som for eksempel vann, fjell, klima og naturressurser
Gapminder. Nettside der du kan sammenligne land på ulike måter.
"Den store geografiprøven".
Video med veiledning
I tillegg vurderes noen læringsmål gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.
Vi utforsker ulike sider ved historien som identitet, kultur, demografi, geografi og teknologiske nyvinninger og historiske hendelser og viktige verk.
Samtidig skal vi se vår rolle som en aktiv deltager i historien og reflektere over hvordan mennesker har kjempet for å forbedre samfunnet over tid.
Vi skal se på utviklingen av teknologi og hvordan den påvirker samfunnsutviklingen, kulturen og livet til de som opplever endringer.
Beskrive noen utvalgte historiske epoker og gi eksempler på hvordan mennesker påvirkes av historisk kontekst
Fortelle om hvordan mennesker kjemper og har kjempet for å endre samfunnet
Gi eksempler på hvordan menneskers liv har blitt mye bedre de siste 250 årene.
Drøfte hvordan teknologi har påvirket utviklingen til mennesker og samfunn
Khan Academy - World History: (modulbasert læring)med videoer, lydklipp, tekster og oppgaver. Veldig lærerikt!
Khan Academy - History after 1750: Lær om ideologier, nasjonalismens fremvekst, den industrielle revolusjonen, imperialisme, kolonialisme og verdenskrigene.
Åpen prøve
I tillegg vurderes noen læringsmål gjennom arbeid i timene og LV-oppgaver.