I norskfaget på Humanistskolen er vi opptatt av stemmer, og ikke minst det å finne sin egen. Hvordan skal du bruke stemmen din for å bli hørt av de du ønsker å bli hørt av? Hvordan bruker andre stemmen sin? Hvordan kan vi utvikle oss til gode brukere av stemmene våre, både muntlig og skriftlig? Hvordan tolker vi tekst, uttrykk, kultur og symbolikk i et stadig mer informasjonstett samfunn? Mennesker båder lever av, og med, fortellinger hele livet. Vi ønsker å utvikle elevenes egne fortellinger, historier og kritiske blikk på kultur, samfunn og livet vi lever. Dette gjelder så vel skriftlig, som muntlig.
Elevene skal lære seg å analysere tekster og andre kunstuttrykk på bakgrunn av historisk og kulturell kontekst, og reflektere over forholdet mellom litteratur og samtiden. De skal blant annet lese Vildanden av Ibsen i fellesskap, og den nyere boka Barshak av Stranger individuelt og reflektere over innholdet, fremføringen, stil, virkemidler og tema og budskap, og sette disse i kontekst av sin samtid og verden vi har levd i, og lever i.
Lage en boktrailer om Barsakh og reflektere over hvordan ulike elementer til sammen skaper en helhet
Lese Barsakh og diskutere tema, budskap, motiv og språklige virkemidler
Fortelle om Vildanden, peke på sentrale detaljer og diskutere hvordan bøker kan fortelle noe om tiden de er skrevet i og hvordan verden har utviklet seg
Peke på, beskrive og reflektere over hvordan litterære virkemidler påvirker tekster
Se ressurser
Større innlevering eller skriveøkt
LV-oppgaver
Muntlig deltagelse i timene og samarbeidslæring
Elevene skal utforske og sammenligne forskjellene mellom de nordiske språkene norsk, svensk og dansk. Elevene skal også gjenkjenne og fortelle om historien om de nordiske språkene og peke på likheter og forskjeller.
Lese, gjengi og tolke tradisjonelle og moderne sangtekster på svensk og dansk, kunne peke på språkorskjeller og forklare hvorfor de skandinaviske språkene ligner på hverandre
Gjengi hovedtrekkene i historien til de nordiske språkene, med hovedvekt på det norske
Ha kjennskap til de ulike lydene i det norske språket, og diskutere nye varianter i språket som skj-lyd og l-lyd og utvikling i språket fra generasjon til generasjon
Tolke, forstå og reflektere over ulike type tekster, både skjønnlitteratur og sakprosa
Større innlevering eller skriveøkt
LV-oppgaver
Muntlig deltagelse i timene og samarbeidslæring
Elevene skal jobbe med å bli enda bedre til å uttrykke seg gjennom små fortellinger og dikt, og øve på å framføre dem for andre med riktig språk og flyt.
De skal også læres mer opp i å bruke stemme og kroppsspråk for å få fram budskapet deres, og de skal trene på å snakke foran et publikum på en måte som fanger oppmerksomheten. Samtidig skal elevene utforske bøker, både gamle og nye, og tenke over hvorfor forfattere skriver som de gjør og hvilke tema de tar opp.
Gjennom året lærer elevene også hvordan de kan bruke fortellerteknikk og retoriske virkemidler til å skape spenning og engasjement. Dette er ferdigheter de ikke bare trenger på skolen, men også i livet ellers – enten dere skal overbevise noen, forklare en idé, eller formidle noe som betyr mye for dere. For eksempel i en konfirmasjonstale.
Fremføre egenproduserte korttekster på nynorsk som mikronoveller og dikt, med riktig tegnsetting og rettskriving, og beherske bøying av substantiv og verb
Bruke stemme og kroppsspråk til å formidle ulike budskap, og framføre tekster foran et lite publikum
Fortelle om både gamle og nye bøker, si noe om hvordan språket er, hvorfor forfatterne har skrevet om ulike tema, og hvordan de gjør det
Bruke appellformer og fortellerteknikk for å skape spenning i muntlige framføringer
Større innlevering eller skriveøkt
LV-oppgaver
Muntlig deltagelse i timene og samarbeidslæring
Elevene får kurs i lesing, grammatikk, skrivekunst og formidling.