Filosofi erstatter KRLE-faget på Humanistskolen. Det humanistiske livssynet, sammen med andre andre religioner og livssyn, utgjør en sentral del av filosofifaget. Vi søker å behandle alle religioner med respekt, samtidig som elevene skal stille spørsmål ved hvorfor ulike ritualer og skikker praktiseres innenfor de ulike religionene og hvilke betydning dette har for kultur, levesett og verdier.
I faget skal eleven også reflektere over spørsmål knyttet til identitet, menneskerettigheter, og rett og galt, og lære om hvordan slike spørsmål er blitt tolket og søkt besvart i det humanistiske livssynet, i kristendommen og i andre religioner og livssyn – både i fortid og i nåtid. Historie, kritisk tenkning og vitenskapelig metode er viktige deler av faget.
Vi tror på at elever lærer gjennom opplevelser, og de vil derfor oppleve religion i ulike former, som ved besøk av en munk, moskè-besøk og deltakelse i en ofring til de norrøne gudene.
I dette emnet lærer elevene hva filosofi er, og de blir kjent med filosofiens fem disipliner: metafysikk, epistemologi, etikk, logikk og estetikk. De skal også studere sentrale ideer hos Platon og Aristoteles, og reflektere over hvilken rolle religion spiller for mennesker. I tillegg skal lære å gjenkjenne og reflektere over hvordan hersketeknikker kan påvirke mennesker og samtaler.
Forklare hva filosofi er, og gjøre rede for filosofiens fem disipliner (metafysikk, epistemologi, etikk, logikk og estetikk)
Gjøre rede for sentrale deler av filosofien til Platon
Gjør rede for sentrale deler av filosofien til Aristoteles
Reflektere over hvilke betydninger religion kan ha for mennesker
Gjenkjenne hersketeknikker og reflektere over hvordan de kan påvirke mennesker og samtaler
Se ressurser.
Vurdering
Video-innlevering med veiledning
Prøver
Teater/presentasjon
Observasjon
LV-oppgaber
I dette emnet får elevene en innføring i hinduismen og buddhismen – to av verdens største religioner. Elevene skal lære om opprinnelse, utbredelse, sentrale trosforestillinger og praksiser. De skal også forstå viktige begreper som karma, dharma, samsara, moksha, nirvana og de tre juveler, og hvordan disse begrepene påvirker liv og tenkemåter.
Redegjøre for opprinnelse, utbredelse, sentrale trosforestillinger og praksiser i hinduismen
Redegjøre for opprinnelse, utbredelse, sentrale trosforestillinger og praksiser i buddhismen
Forklare viktige konsepter som karma, dharma, samsara, puja, ahimsa og moksha, og hvordan disse påvirker livet til en hindu
Definere viktige konsepter som karma, samsara, nirvana og dharma, samt redegjøre for betydningen av de tre juveler
Se ressurser.
Vurdering
Prøve med veiledning
Observasjon
LV-oppgaber
Her lærer elevene om naturreligioners syn på natur, ånder og ritualer, med særlig vekt på samisk religion. Elevene skal også se nærmere på hvordan moderne nyreligiøsitet oppstår og utvikler seg, og sammenligne fellestrekk ved ulike bevegelser. Vi skal også delta på det åsatroiske ritualet blot.
Beskrive hovedtrekkene ved naturreligioner, inkludert deres syn på naturen, ånder og rituelle praksiser
Beskrive skapelsesberetning, grunnleggende trosforestillinger og spirituelle praksiser i samisk religion
Forklare hva nyreligiøsitet er og hvordan og hvorfor nye religiøse og spirituelle bevegelser oppstår og utvikler seg
Presentere og sammenlikne fellestrekk ved ulike nyreligiøse bevegelser
Se ressurser.
Video-innlevering med veiledning
Observasjon
LV-oppgaber
I dette emnet skal elevene lære å bruke filosofi aktivt gjennom å diskutere etiske spørsmål og utfordre egne og andres synspunkter. Målet er å utvikle evnen til å delta i samtaler på en konstruktiv måte, håndtere uenighet og argumentere godt – også for standpunkter man ikke selv deler. Elevene skal også lese en selvvalgt bok med filosofisk innhold og reflektere over temaene den tar opp.
Diskutere aktuelle etiske temaer, som aktiv dødshjelp, abort, dødsstraff, tilgivelse, klima og veldedighet
Sammenligne utvalgte religioners syn på rusmiddelbruk, kjønn og seksualitet
Bidra konstruktivt i filosofiske samtaler og håndtere meningsbrytning
Argumentere for et standpunkt som ikke er ens eget
Reflektere over det filosofiske innholdet i en selvvalgt bok
Se ressurser.
Videoinnlevering med veiledning
Prøver
Filosofisk samtale
Observasjon
LV-oppgaver