Musikkfaget er lagt til 9. trinn.
Elevene skal jobbe med å komponere musikk alene og i grupper. På høsten lærer elevene om og utforsker rytmisk musikk, mens på våren komponerer de digital musikk i Soundtrap. Elevene skal jobbe med å dokumentere og begrunne valg og prosess, lære seg fagbegreper knyttet til rytmikk og notasjon, samt lage lydkart og lære seg enkle notasjonsteknikker.
Komponere musikk digitalt ved å bruke loops, instrumenter, lydopptak og sang
Dokumentere og begrunne prosess og ferdig arbeid (komposisjon), ved å bruke fagbegreper
Bruke gehør og notasjonsteknikker
Komponere og fremføre rytmisk musikk i gruppe
Soundtrap for Education Turorials
To gruppeinnleveringer, en i rytmisk musikk og en i digital musikk.
I tillegg til lydopptak skal lydkart og/eller notasjon samt komponistrapport leveres.
Elevene skal bruke gehør og lytte til ulike sjangere musikk. Gjennom å lage veggplakat om sentrale musikksjangere, skal de få en oversikt over bredden i musikkuttrykk. Elevene skal presentere en personlig musikkopplevelse - en sang som de har et nært forhold til, for å reflektere over hvordan musikk og sangtekster berører oss og, og hvordan musikk følger oss gjennom livet. Ved å bruke gehør, lese tekster og utforske hva slags instrumenter som brukes skal elevene kunne knytte sin selvvalgte sang til riktig sjanger. Gjennom høsten skal elevene diskutere etiske utfordringer innenfor musikk og dans, knyttet til kanselleringskultur. F.eks: er det greit å like musikken til artister som er anklaget for lovbrudd? Er det ok å synge om hva som helst? Er det noen julesanger vi bør kansellere? Elevene skal også møte samisk musikk, dans og kulturuttrykk, og reflektere over hvordan samiske og andre musikalske tradisjoner fornyes og bevares.
Reflektere over hvordan musikalske tradisjoner bevares og fornyes, blant annet samisk musikk
Utforske og drøfte etiske utfordringer knyttet til musikk og dans
Utforske og reflektere over hvordan musikk er med på å endre samfunnet
Fordype seg i et musikkstykke, og presentere sine funn muntlig eller skriftlig
Muntlig eller skriftlig innlevering, samt muntlig deltagelse i klasseromsdiskusjoner.
Elevene skal delta på flamenco og salsakurs i forbindelse med skoleturen til Granada. Gjennom å danse får man er sensorisk og personlig opplevelse med danseuttrykk.
Gjøre kort rede for trekk ved tradisjonell spanskspråklig dans og folkemusikk
Fremføre flamenco og salsa
Fremføre salsa og flamenco
Våren 2023 skal elevene ved Humanistskolen sette opp sin egen musikal. Her står elevene selv for produksjon av tekst, sang, dans, kulisser, kostymer osv. Musikalen er et tverrfaglig prosjekt i fagene musikk, kunst & håndverk, og valgfaget sal & scene.
Skape egne danseuttrykk
Skape egne sanger
Utvikle og/eller fremføre musikk og dans i musikal
Deltagelse og et refleksjonsnotat