I musikkfaget skal elevene være praktiske og skapende, samt lyttende og reflekterende. De skal lære seg grunnleggende notasjon, ulike rytmer og sentrale fagbegreper. Vi skal synge, danse og musisere. Elevene skal skape musikk både analogt og fordype seg i et instrument. De skal drive med samspill i grupper, og de skal skape musikk digitalt i grupper. Vi skal leke, lære og ha det gøy!
Elevene skal jobbe med å komponere musikk alene og i grupper. På høsten lærer elevene om og utforsker rytmisk musikk, og de har egenøving på enten piano, gitar eller trommesett, samt spilling i band. I vårsemesteret komponerer de digital musikk i Soundtrap. Elevene skal jobbe med å dokumentere og begrunne valg og prosess, lære seg fagbegreper knyttet til rytmikk og notasjon, samt lage lydkart og lære seg enkle notasjonsteknikker. Elevene deltar i Skapia sin konkurranse U-trykk, og elevenes digitale komposisjon og komponstrapport sendes inn til profesjonelle musikere og komponister som gir dem tilbakemeldinger på musikken de har skapt.
Komponere musikk digitalt ved å bruke loops, instrumenter, lydopptak og sang
Dokumentere og begrunne prosess og ferdig arbeid (komposisjon) ved å bruke fagbegreper
Samarbeide om digital komposisjon, fordele oppgaver og vise hensyn til andres ideer
Bruke gehør og enkel notasjon eller symboler for å vise rytmer eller toner
Følge rytme, tempo og samspill i en gruppeframføring
Øve inn og framføre musikk i ulike sjangre
Samarbeide under øving, planlegge, fordele oppgaver og vise hensyn til andres ideer
Soundtrap for Education Turorials
Høstsemesteret: Egenøving, lv-oppgaver, øving i grupper, minikonsert, deltagelse i undervisningen.
Vårsemesteret: Arbeid i grupper, lv-oppgaver, deltagelse i undervisningen og innsending til Skapia.
I tillegg til lydopptak skal lydkart og/eller notasjon samt komponistrapport leveres.
Elevene skal bruke gehør og lytte til ulike sjangere musikk. Gjennom lytting og samtaler om musikksjangere og sentrale artister skal de få en oversikt over bredden i musikkuttrykk. Elevene skal presentere en personlig musikkopplevelse - en sang som de har et nært forhold til, for å reflektere over hvordan musikk og sangtekster berører oss og, og hvordan musikk følger oss gjennom livet. Ved å bruke gehør, lese tekster og utforske hva slags instrumenter som brukes skal elevene kunne knytte sin selvvalgte sang til riktig sjanger. Gjennom året skal elevene diskutere etiske utfordringer innenfor musikk og dans, knyttet til kanselleringskultur. F.eks: er det greit å like musikken til artister som er anklaget for lovbrudd? Er det ok å synge om hva som helst? Er det noen julesanger vi bør kansellere? Elevene skal også møte samisk musikk, dans og kulturuttrykk, og reflektere over hvordan samiske og andre musikalske tradisjoner fornyes og bevares. Vi vil også utforske protestsanger, og se på hvordan musikk kan brukes for å skape endring.
Reflektere over hvordan musikalske tradisjoner bevares og fornyes, blant annet samisk musikk
Kjenne til ulike musikksjangre og sentrale artister gjennom historien
Presentere en personlig musikkopplevelse, med fokus på musikalske virkemidler
Utforske etiske utfordringer knyttet til artister, dans og musikkuttrykk
Forklare hvordan musikk har blitt brukt til å si noe viktig i samfunnet, for eksempel i protester eller kamp for rettferdighet
Muntlig deltagelse i klasseromsdiskusjoner, presentasjon av musikkminne, lv-oppgaver.
Elevene skal delta på flamenco og salsakurs i forbindelse med skoleturen til Granada. Gjennom å danse får man er sensorisk og personlig opplevelse med danseuttrykk. Elevene vi også ha dans og ulike bevegelsesaktiviteter i musikkundervisningen, samt i kroppsøving.
Gjøre rede for trekk ved tradisjonell spansk folkemusikk, særlig flamenco og salsa
Fremføre flamenco og salsa
Forklare hvordan tradisjoner i musikk kan både bevares og fornyes
Forklare hvordan musikk kan være viktig for identitet og tilhørighet
Fremføre salsa og flamenco i Spania, deltagelse i undervisning, muntlige diskusjoner, lv-oppgaver.
Våren 20236skal elevene ved Humanistskolen sette opp sin egen musikal. Her står elevene selv for produksjon av tekst, sang, dans, kulisser, kostymer osv. Musikalen er et tverrfaglig prosjekt i fagene musikk, kunst & håndverk, og valgfaget sal & scene. I tillegg skal vi kose oss med Eurovision - elevene velger seg Eurovision-schlagere som de skal gjenskape med sang, dans og kostymer.
Skape og eksperimentere med egne sanger og danseuttrykk
Fremføre musikk og dans i musikal
Lage en musikkvideo av en sang fra Eurovisjon tilpasset sjanger og estetikk
Forklare hvordan musikk og dans kan påvirke følelsene våre
Deltagelse i musikal, innlevering av Eurovision-video i grupper, deltagelse i undervisning, lv-oppgaver.