På Humanistskolen er vi opptatt av at elevene skal oppleve mestring i matematikk. Vi arbeider systematisk med temaer inntil det er på plass, og tilpasser med ulik fremdrift for ulike elever. Matematikk er det faget med størst nivåforskjell mellom elever, og det tar vi hensyn til. Elevene får utviklet egne evner til samarbeid, problemløsning og abstrakt tenkning gjennom utforskende, rike oppgaver og aktiviteter. Samtidig får de tette kunnskapshull i faget gjennom Grunnpakka – Humanistskolens egne modulbaserte digitale matematikk-kurs, som elevene selv er med på å utvikle.
I dette emnet legger elevene grunnlaget for å kunne regne med geometri. De arbeider med sentrale begreper som punkt, linje, vinkel og sentrum, og ser hvordan de brukes til å beskrive og undersøke geometriske figurer. Elevene utforsker egenskaper ved mangekanter og sirkler, og de lærer hvordan mønstre i figurtall kan beskrives med formler. Målet er å få et tydelig språk og en sikker forståelse som gjør det lettere å regne med geometri senere.
Forklare og bruke sentrale begreper som punkt, skjæringspunkt, kant, linje, linjestykke, parallell, normal, vinkel, vinkelsum, sentrum, kongruens og formlikhet
Forklare egenskapene til ulike mangekanter
Forklare egenskapene til en sirkel, som diameter, radius, omkrets og areal
Finne eksplisitte formler til figurtallrekker
Grunnpakka modul - 19 - Tallrekker
Grunnpakka modul - 20 - Måling
Grunnpakka modul - 21 - Omkrets og areal
Grunnpakka modul - 22 - Volum
Her får elevene bruke og forstå formlene som hører til geometrien. De lærer ikke bare å regne ut areal og volum, men å forstå hvorfor formler for dette fungerer og er nyttige. De arbeider med Pytagoras’ læresetning, både gjennom regning og ved å undersøke hvorfor den stemmer. Videre utforsker de hvordan areal og volum endrer seg når man endrer sidene i en figur. Emnet gir innsikt i både praktiske beregninger og i hvordan matematikken kan begrunnes.
Regne med Pytagoras' læresetning for å finne sidelengdene i trekanter
Undersøke beviser for Pytagoras’ læresetning og argumentere for hvilket som er mest overbevisende
Vise hvordan areal og volum endrer seg når man endrer lengdene i en figur
Bruke og argumentere for formler for areal og volum
Grunnpakka modul - 20 - Måling
Grunnpakka modul - 21 - Omkrets og areal
Grunnpakka modul - 22 - Volum
Grunnpakka modul - 23 - Pytagoras' læresetning
Læringsmålene er basert på et utvalg av kompetansemålene i læreplanen for matematikk.
Statistikk brukes overalt – i nyheter, reklame og politikk. I dette emnet lærer elevene å lage og tolke statistiske framstillinger, og de øver på å regne med mål som gjennomsnitt, median og variasjonsbredde. De får erfaring med å bruke regneark og ulike diagramtyper, og de diskuterer hvordan tall kan presenteres på ulike måter for å fremheve bestemte synspunkter. De lærer både hvordan statistikk kan brukes både for å gi nyttig innsikt i hvordan verden henger sammen og hvordan den kan brukes for å forvirre og brukes uærlig, så de settes bedre i stand til å tenke kritisk rundt statistikk i (sosiale) medier.
Forklare sammenhengen mellom prosent, desimaltall og brøk
Finne og vurdere typetall, median, gjennomsnitt og variasjonsbredde i datasett, ved regning og bruk av regneark
Lage, tolke og presentere statistiske data ved hjelp av hensiktsmessige diagramtyper
Tolke og kritisk vurdere statistiske framstillinger
Utforske og argumentere for hvordan statistikk kan brukes for å fremme ulike synspunkter
Grunnpakka modul - 8 - Regning med brøk
Grunnpakka modul - 15 - Prosent
Grunnpakka modul - 16 - Vekstfaktor
Grunnpakka modul - 25 - Statistikk
Læringsmålene er basert på et utvalg av kompetansemålene i læreplanen for matematikk
I sannsynlighetsregning utforsker elevene hvordan vi kan beskrive tilfeldige hendelser med tall. De lærer sentrale begreper som utfallsrom, gunstige utfall og relativ frekvens, og de regner på sannsynligheten for ulike hendelser. Gjennom forsøk og simuleringer oppdager de "de store talls lov", altså at sannsynligheter blir tydeligere jo flere ganger man gjentar et forsøk.
Forklare og bruke sentrale begreper som sannsynlighet, utfallsrom, gunstige utfall og relativ frekvens
Finne sannsynlighet til hendelser ved programmering og regning
Argumentere for De store talls lov ved bruk av programmering
Grunnpakka modul - 18 - Programmering
Grunnpakka modul - 24 - Sannsynlighet og kombinatorikk
Læringsmålene er basert på et utvalg av kompetansemålene i læreplanen for matematikke