På Humanistskolen er vi opptatt av at elevene skal oppleve mestring i matematikk. Vi arbeider systematisk med temaer inntil det er på plass, og tilpasser med ulik fremdrift for ulike elever. Matematikk er det faget med størst nivåforskjell mellom elever, og det tar vi hensyn til. Elevene får utviklet egne evner til samarbeid, problemløsning og abstrakt tenkning gjennom utforskende, rike oppgaver og aktiviteter. Samtidig får de tette kunnskapshull i faget gjennom Grunnpakka – Humanistskolens egne modulbaserte digitale matematikk-kurs, som elevene selv er med på å utvikle.
For å mestre matematikk, kreves grunnleggende forståelse for tall, mengder og regler for regning. Det varierer veldig hva man har lært på barneskolen, så for at alle skal kunne henge med på ungdomskolen, gir vi elevene mulighet til å lære disse grunnleggende tingene på nytt. Dette emnet arbeider elevene aller mest med på læringsverksted, gjennom Grunnpakka, for da får alle jobbet i sitt eget tempo. Noen blir fort ferdig og får vanskeligere oppgaver. Andre trenger tid på å tette faglige hull. Begge deler er greit, og emnet går gjennom hele skoleåret.
Formidle egne strategier og utregninger presist og oversiktlig
bruke potenser og kvadratrøtter i regning og problemløsningsoppgaver
primtallsfaktorisere, utvide, forkorte og regne med brøk
Regne med regnerekkefølge
Regne med grunnleggende regnearter
Regne med negative tall
Læringsmålene er basert på kompetansemålene i læreplanen for matematikk
Småprøver
Observasjon i undervisning
LV-oppgaver
I dette emnet utforsker elevene hvordan bokstaver brukes i matematikk for å beskrive det ukjente, abstrakte og generelle, og får dermed en økt forståelse for fagets indre logikk. De fortsetter å terpe på brøk, en grunnstein i faget, og de øver seg på å gjenkjenne mønstre og å forenkle matematiske uttrykk.
Algebra og likninger er ikke bare gøy å lære om, men også nyttig for å forstå de fleste matematiske emner, samt konsepter i blant annet fysikk (naturfag), statistikk (samfunnsfag) og programmering.
Løse likninger (med én ukjent) med brøk og parenteser
Forenkle bokstavuttrykk med brøk og parenteser
Forklare sammenhengen mellom praktiske situasjoner og likninger
Beskrive og generalisere tallrekker
Utforske algebraiske regneregler, som den assosiative lov
Læringsmålene er basert på et utvalg av kompetansemålene i læreplanen for matematikk.
Grunnpakka
Småprøver
Muntlig innleveringsoppgave om algebra og likninger, med veiledningsvideo
Observasjon i undervisning
LV-oppgaver
I dette emnet lærer man om sammenhenger, for funksjoner viser oss forholdet mellom to størrelser. Store deler av verden vi omgir oss med, består av funksjoner. Statistikken man leser om og ser på TV og som informerer politiske avgjørelser, bygger på funksjoner. Kodene som får telefonen din til å funke, bygger på funksjoner. Funksjoner gjør det mulig å forutse naturkatastrofer. Funksjoner er altså en matematisk gren som både informerer, underholder og redder liv!
Gjøre om mellom lineære funksjonsuttryk og graf og finne stigningstall og konstantledd
Bruke GeoGebra til å lage og undersøke lineære grafer, finne skjæringspunkter og sette gyldighetsområder for grafen
Justere x- og y-aksen for å fremstille lineære grafer på en hensiktsmessig og lesbar måte i Geogebra
Lage lineære funksjonsuttrykk basert på praktiske situasjoner med variabler og konstanter og vise disse grafisk
Lage og løse problemer med sammensatte målenheter som kr/kg, km/t og m/s.
Læringsmålene er basert på et utvalg av kompetansemålene i læreplanen for matematikk
Muntlig innleveringsoppgave med veiledningsvideo
Skriftlig prøve
Observasjon i undervisning
LV-oppgaver
I matematikk er det flere digitale verktøy som kan gjøre jobben langt lettere. To av de verktøyene vi bruker mest gjennom ungdomsskolen, er regneark og Geogebra. I tillegg programmerer vi i både Scratch og Python. Jo tidligere man mestrer disse verktøyene, jo lettere blir matematikk på ungdomsskolen. Arbeidet med verktøyene blandes inn i arbeidet med de andre emnene, der det er relevant.
Bruke viktige formler i regneark
Sette gyldighetsområde, justere akser og endre formatering i Geogebra
Kunne forklare og utforske følgende begreper i programmering og kunne bruke dem i Scratch: variabler, hvis-setninger, løkker og funksjoner
Læringsmålene er basert på et utvalg av kompetansemålene i læreplanen for matematikke
Skriftlige prøver
Innleveringsoppgave om funksjoner, med veiledningsvideo
Observasjon i undervisning
LV-oppgaver