Fritak fra vurdering med karakter betyr ikke at eleven fritas fra opplæringen i faget eller deler av faget. Eleven skal følge opplæringen og få en vurdering, men ikke i form av en tallkarakter.
Karakterer kan være demotiverende for elever som av ulike grunner strever på skolen. Fritak fra vurdering med karakter kan derfor være hensiktsmessig for å opprettholde eller gjenvinne motivasjonen for læring hos elever som oppnår svært lave karakterer. For elever med prestasjonsangst og elever som har utviklet lært hjelpeløshet, kan et fritak fra vurdering med karakter være en lettelse som gjør det enklere å ta fatt på læringsarbeidet.
Når en elev er fritatt fra vurdering med standpunktkarakter i et fag eller flere fag, vil det på vitnemålet stå "Fritatt" der det ellers ville ha stått en tallkarakter, samt en vitnemålsmerknaden "Fritatt fra vurd. med kar. IOP".
Ved inntak til videregående opplæring beregnes det et gjennomsnitt av alle karakterene som står på vitnemålet. Når elever har fritak fra vurdering med karakter i et fag, blir dette faget ikke medregnet i karaktergjennomsnittet. Et fritak fra vurdering med karakter i et fag vil derfor kunne heve eller senke elevens karaktergjennomsnitt, avhengig av om karakteren som eleven kunne ha fått ville ha vært høyere eller lavere enn de øvrige karakterene. Konkurransefordelen som oppstår gjennom fritak fra vurdering med karakter kan føre til at eleven kommer inn på opplæringstilbud hvor eleven ikke har forutsetninger til å fullføre og bestå.
For elever som har fritak fra vurdering med karakter i over halvparten av fagene vil inntak til videregående opplæring ikke gjøres ut fra elevens karaktergjennomsnitt. Inntaket skjer da på individuelt grunnlag ut fra en skjønnsmessig vurdering, jf opplæringsforskriften § 4-20.
Dersom eleven har fritak fra vurdering med karakter i alle skriftlige og/eller muntlige eksamensfag på 10. trinn, vil eleven ikke kunne trekkes ut til skriftlig og/eller muntlig eksamen. Dette medfører at eleven mister verdifull eksamenstrening.
Dersom eleven ikke har fritak fra vurdering med karakter, vil eleven vurderes på lik linje med andre elever (dvs samme faglige krav). Dersom faglærer mangler grunnlag for å fastsette en vurdering med karakter, vil eleven få karakteren IV (ikke vurderingsgrunnlag) på vitnemålet. I motsetning til ved fritak, vil denne karakteren medregnes ved beregningen av gjennomsnittet, med verdien 0 (null). Dette vil senke elevens karaktergjennomsnitt.
Reglene for fritak fra vurdering med karakter står i privatskoleforskriften kapittel 6, underkapittel IV.