Skolereglene gjelder når Humanistskolen har ansvar for elevene.
I tillegg gjelder skolereglene
ved krenkelser som skjer utenfor skoletiden, når disse har sitt utgangspunkt i skolesituasjonen eller setter preg på den
ved all bruk av skolens datasystemer
På Humanistskolen har vi fem absolutter:
Vi oppfører oss fint på tur, på besøk og når vi har gjester
Vi snakker ikke nedsettende om hverandre
Vi møter presis
Vi lar andres ting være i fred
Vi rydder etter oss
I tillegg til Humanistskolens fem absolutter har vi følgende regler for orden:
Vi deltar aktivt i undervisningen, gjør vårt beste med alt skolearbeid og leverer oppgaver i rett tid
Vi arbeider godt med forbedring av innleveringsoppgaver etter å ha fått veiledning
Vi stiller med fulladet datamaskin hver morgen
Vi bruker rene treningssko og egnede treningsklær som dekker magen i kroppsøvingstimene
I tillegg til Humanistskolens fem absolutter har vi følgende regler for oppførsel:
Vi utviser alminnelig god oppførsel, og retter oss straks etter beskjeder som blir gitt av skolens ansatte
Vi er rause, viser vilje til godt samarbeid og utsetter ikke andre for krenkelser som mobbing, diskriminering, trakassering, utestenging, isolering, baksnakking, grovt språk, aggressiv atferd, trusler eller fysisk vold
Vi bidrar til god arbeidsro
Vi er ærlige og jukser ikke
Vi setter oss uoppfordret på tildelt plass i undervisningen
Vi følger reglene for stempling på læringsverkstedet og plasserer oss slik at dataskjermen er synlig for lærer
Vi bruker mobiltelefon og annet digitalt utstyr på måter som fremmer læring, og tar ikke frem slikt utstyr når det ikke er tillatt
Vi tar godt vare på alt som tilhører skolen
Vi spiser/drikker ikke annet enn frukt eller vann i undervisningstiden
Vi forlater ikke undervisningen uten tillatelse
Vi bruker hjelm når vi sykler i skoletiden
Vi bruker ikke klesplagg som helt eller delvis dekker ansiktet, unntatt når klimatiske, pedagogiske, helsemessige eller trygghetsmessige forhold gjør det nødvendig
Vi tar ikke bilder eller gjør lyd- eller filmopptak av medelever eller ansatte uten forhåndssamtykke fra den det gjelder, og bidrar ikke til deling av slikt materiale
Vi avstår fra lekeslåssing, voldsom lek, og kasting av snøballer, steiner eller andre gjenstander
Vi ferdes ikke på gressbanen til Ullevaal Stadion eller andre steder som er avstengt, og følger reglene for tillatte og forbudte aktiviteter på forskjellige steder
Vi har ikke med oss ting som er skadelige, ulovlige eller farlige, eller etterligninger av slike ting, og vi er ikke påvirket av rusmidler
Vi presenterer ikke andres arbeid, inkludert innhold generert av kunstig intelligens, som vårt eget
Vi utfører ikke aktiv markedsføring, kjøp eller salg på skolens område
Vi respekterer fastsatt stilletid på overnattingsturer og forlater ikke overnattingsstedet uten tillatelse
Humanistskolen har et elevråd, hvor alle skolens elever er medlemmer. Elevrådet velger i begynnelsen av hvert skoleår en leder ved hemmelig avstemning, ved hjelp av instant-runoff vote (IRV). Lederen av elevrådet har rett til å være til stede på styremøter, til å si sin mening og få denne protokollført.
Elevrådet har frihet til å organisere sin struktur og fastsette sine egne møteregler, så lenge disse er i samsvar med grunnleggende demokratiske prinsipper. En ansatt ved skolen skal hjelpe elevrådet. Denne elevrådskontakten har rett til å være til stede på elevrådsmøtene og til å si sin mening, men har ikke stemmerett.
Elevrådet har selvstendig styring over økonomiske midler, som årlig tildeles av skolens styre. Disse midlene skal anvendes i henhold til privatskoleloven og tilhørende forskrifter, og skolens innkjøpsreglement, og alle utlegg må derfor godkjennes av elevrådskontakten. Skulle det oppstå tilfeller av hærverk på skolens eiendom, og ingen vedkjenner seg hærverket, er det elevrådets økonomiske midler som brukes til utbedring av slike skader.
Humanistskolen har et foreldreråd, hvor alle som har barn ved skolen er medlemmer. Foreldrerådet velger i begynnelsen av hvert skoleår én leder og to arrangementskoordinatorer. Lederen av foreldrerådet har rett til å være til stede på styremøter, til å si sin mening og få denne protokollført.
Ved brudd på skolereglene skal det normalt ilegges en sanksjon, og denne bør komme så raskt som mulig etter regelbruddet. En sanksjon må stå i rimelig forhold til alvorlighetsgraden av regelbruddet og må ikke innebære usaklig forskjellsbehandling, være basert på usaklige hensyn eller stride mot barnets menneskeverd. Straff for passiv medvirkning, kollektiv straff, fysisk refsing eller annen krenkende behandling skal ikke forekomme. Ved sanksjoner som krever enkeltvedtak skal skolen følge bestemmelsene i forvaltningsloven.
Ved brudd på skolereglene har eleven rett til å forklare seg for den som skal ta avgjørelsen om sanksjon. Hensynet til elevens beste skal være et grunnleggende hensyn i alle saker som behandles etter skolereglene.
Følgende sanksjoner kan benyttes ved brudd på skolereglene:
Tidsbegrenset bytte av sitteplass og/eller rom.
Tidsbegrenset restriksjon i bruk av datamaskin eller annet utstyr, etter ledelsens avgjørelse.
Tidsbegrenset restriksjon i bruk av oppholdsområder i friminuttene, etter ledelsens avgjørelse.
Fratrekk i registrert tilstedeværelse (“tidsbot”) ved feilaktig stempling på læringsverkstedet. Ved gjentatt misbruk av fleksitidsordningen kan eleven, etter ledelsens avgjørelse, miste muligheten til å ha fleksitid.
Pålagt samtale med faglærer, mentor og/eller ledelsen før, etter eller i skoletiden.
Pålagt telefonsamtale med foresatte hvor eleven selv forteller om regelbruddet.
Pålagt tilstedeværelse på skolen før eller etter skoletid for å rette opp skade som eleven har påført skolens eiendom eller eiendeler.
Inndragelse av mobiltelefon eller annet digitalt utstyr, eller gjenstander som strider mot skolereglene, for inntil resten av skoledagen. Farlige gjenstander må hentes av elevens foresatte. Ulovlige gjenstander overleveres til politiet.
Bortvisning fra undervisningsgruppen for resten av undervisningsøkten, inntil to klokketimer, etter faglærers avgjørelse, dersom eleven alvorlig eller gjentatte ganger bryter skolereglene, jf. privatskoleloven § 3-10 tredje ledd.
Nedsatt karakter i orden eller oppførsel, etter ledelsens avgjørelse, dersom elevens brudd på skolereglene er særlig klanderverdig eller grovt.
Enkeltvedtak om bortvisning fra eksamen, etter daglig leders avgjørelse, dersom eleven, etter å ha blitt advart, fortsetter å hindre eller forstyrre gjennomføringen av prøven, jf. privatskoleforskriften § 6-38.
Enkeltvedtak om annullering av eksamen, etter daglig leders avgjørelse, dersom eleven har fusket eller forsøkt å fuske ved eksamen, jf. privatskoleforskriften § 6-41.
Enkeltvedtak om bortvisning fra undervisningen for resten av dagen eller inntil tre dager, herunder hjemsending fra skoletur, etter daglig leders avgjørelse, dersom eleven alvorlig eller gjentatte ganger bryter skolereglene og andre sanksjoner og hjelpetiltak har blitt vurdert, jf. privatskoleloven § 3-10.
Enkeltvedtak om skolebytte til en kommunal skole i elevens hjemkommune dersom oppførselen til eleven i alvorlig grad går ut over tryggheten eller læringen til en eller flere medelever. Det er skolens styre som fremmer sak om skolebytte, jf. privatskoleloven § 5-2 andre ledd bokstav e, og elevens hjemkommune som fatter vedtak etter opplæringsloven § 13-2, jf. privatskoleloven § 2-4 andre ledd.
Anmeldelse av straffbare forhold etter ledelsens avgjørelse.
Eleven plikter å overholde ilagte sanksjoner. Ved manglende overholdelse kan eleven ilegges en strengere sanksjon. Sanksjonene kan ikke tvangsgjennomføres av skolens ansatte.
Skolereglene er fastsatt av Humanistskolens styre den 23. mai 2024 (sak 24/110) med hjemmel i privatskoleloven § 5A-7, jf. § 5-2 bokstav d, og gjelder fra 1. august 2024.