Tilpasset opplæring innebærer at skolen tilrettelegger med varierte vurderingsformer, læringsressurser, læringsarenaer og læringsaktiviteter slik at alle får best mulig utbytte av opplæringen.
Tilpasset opplæring er ingen individuell rett for den enkelte elev, men skal skje gjennom variasjon og tilpasninger til mangfoldet i elevgruppen innenfor fellesskapet.
Elever som har behov for tilrettelegging utover det ordinære tilbudet, kan ha krav på individuelt tilrettelagt opplæring.
Organiseringen av undervisningen i teorifagene varieres ved at det gjennomføres:
forelesninger (ca 1/6 av fagtimene)
samarbeidslæring (ca 1/6 av fagtimene)
arbeid med oppgaver på læringsverkstedet (ca 1/3 av fagtimene)
annen type arbeid i FOKUS-tiden (ca 1/3 av fagtimene)
I tillegg benyttes ulike læringsarenaer utenfor skolen, for å gi økt variasjon og praktisk læring.
Skolen benytter varierte vurderingsformer, slik at elever med ulike styrker kan få vist sin kompetanse på ulike måter i alle fag.
De større vurderingsarbeidene i hvert fag vil i løpet av skoleåret være noen av følgende:
Muntlige presentasjoner på video
Skriftlige prøver
Skriftlige innleveringer
Muntlige prøver
Praktiske oppgaver
I tillegg legges det vekt på kompetanse som eleven ellers viser på varierte måter i undervisningen.
Det gis ulike typer oppgaver på læringsverkstedet ("LV-oppgaver").
De fleste oppgavene skal elevene gjøre alene eller i par. Noen ganger får de oppgaver som krever arbeid i grupper.
Vi forsøker å ha bredde og variasjon i oppgavetyper. Elevene skal blant annet lese, lytte, se video, spille læringsspill, skrive tekster, regne, simulere, gjøre elevforsøk, spille inn video eller lage presentasjoner.
LV-oppgavene tilpasses evner og forutsetninger ved at oppgavene som regel kan løses på ulike faglige nivåer ("åpne oppgaver").
Andre ganger gis elevene valg mellom ulike løyper av ulike vanskegrad.
I mange oppgaver legges det inn en valgfri ekstra utfordring ("Strekk deg").
Noen elever liker å være sosiale, mens andre trenger stillhet for å jobbe godt. Vi har derfor ulike rom som passer for ulike elever og oppgavetyper.
Elevene kan også velge om de vil stå (ved kafébord), sitte (ved pult), ligge (på madrass) eller få massasje (i massasjestolen) mens de arbeider.
På læringsverkstedet gjennomføres (valgfrie) kurs på ulike nivåer.
Innenfor tilpasset opplæring gir skolen samtlige elever tilgang til opplesnings- og skrivestøtte på datamaskinene, og elevene kan i alle fag (bortsett fra norsk skriftlig og engelsk skriftlig) levere de fleste arbeidsoppgavene som video- eller lydfiler.
Elever som har behov for tilrettelegging utover det ordinære tilbudet, kan ha krav på individuelt tilrettelagt opplæring.